Nå kan pasientene reise miljøvennlig

Flere og flere pasienter i Helse Nord blir nå kjørt med miljøvennlige biler. Det sparer miljøet for store utslipp. På Senja blir NOx-utslipp redusert med 96 prosent, og CO₂-utslipp redusert med 83 prosent.

Publisert 17.10.2019
Sist oppdatert 21.10.2019
Eksos fra bil. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Helse Nord har i de siste anbudene på pasientreiser med bil stilt miljøkrav. Transportører som kan tilby miljøbiler, i stor grad elbiler og hybridbiler, har blitt premiert – og vunnet anbudet på å være best på miljø.

Jeg er imponert over transportørene

Nils Bie Normann

Rådgiver for pasientreiser i Helse Nord, Nils Bie Normann

– Vi ser at miljøkravene vi stiller har effekt. Vi premierer transportører som kjører miljøvennlige biler og selskaper som er miljøfyrtårn. Jeg er imponert over transportørene som på få år har snudd seg rundt og nå tilbyr oss miljøbiler, sier rådgiver for pasientreiser i Helse Nord, Nils Bie Normann.

Drosje- og turvognselskaper er en næring hvor bilparken skiftes ut ofte. Transportører som i avtaleperioden om pasientreiser har en plan for å kjøpe inn nullutslippskjøretøy ved nyanskaffelser, blir vurdert høyere enn de som ikke har det.

To eksempler

På Senja vil det nå bare kjøre miljøbiler, og det betyr en reduksjon i NOx-utslipp på 96 prosent og en reduksjon i CO₂-utslipp på 83 %. På Finnsnes spares miljøet for 50 tonn CO₂ per år.

– Hvis vi får til det samme i hele Helse Nord, er det potensial for å spare 1185 tonn CO₂ per år, i tillegg til en betydelig besparelse på NoX-utslipp, sier Bie Normann.

Bidrar til miljømål

Norge har satt seg som miljømål å sikre trygg luft og å redusere utslippet av CO₂.

– Det er veldig motiverende at vi i Helse Nord, gjennom de krav vi stiller, bidrar til at vi kan nå disse miljømålene. Og det gjør vi uten at tjenestene vi kjøper blir mer kostbare. Vi håper at våre erfaringer er til inspirasjon for andre. Helse Nord kommer til å jobbe for at det blir stilt miljøkrav også i nasjonale anbud, sier Nils Bie Normann.

Fakta: Helse Nord definerer en miljøbil som både har NOx-utslipp lavere enn 35 mg NOx/km og  CO₂-utslipp på mindre enn 85 g CO₂/km.

Hold deg oppdatert på helseutviklingen

Ønsker du å holde deg oppdatert på nyheter fra Helse Nord? Nå kan du få dem rett i innboksen annenhver uke.
Meld deg på nyhetsbrevet
Tegning av konvolutt med krøllalfa i.