Snart normal drift i røntgensystemene i Helse Nord

Årsaken til forrige ukes problemer i røntgensystemene i Helse Nord ble raskt funnet. Det har likevel tatt tid å stabilisere løsningen, og for noen har det skapt utfordringer.

Publisert 13.07.2022
Illustrasjonsfoto av lege som arbeider med bilde på nettbrett. Foto fra Colourbox.com

Torsdag 7. juli ble det klart at det var problemer i røntgensystemet som benyttes i alle helseforetakene i Helse Nord. Problemene var knyttet til lagringsløsninga som systemet benytter. Det var blant annet problemer med å sende røntgenbilder digitalt mellom ulike avdelinger, sykehus og eksterne samarbeidspartnere. Det var også problemer med å få tilgang til arkiverte bilder. Dataangrep var ikke bakgrunn for problemene.

Årsaken til problemene ble raskt funnet. Den tekniske feilen i lagringsløsninga for røntgensystemene ble rettet før helga. Helse Nord IKT jobber kontinuerlig med å feilrette og stabilisere løsninga. Sykehusene har i ulik grad opplevd etterslep og driftsforstyrrelser. Per i dag, onsdag 13. juli, gjelder dette for eksempel tilgang til arkiverte bilder og å sende og motta bilder til og fra eksterne samarbeidspartnere.

Noe pasientbehandling, deriblant noen få operasjoner, har blitt utsatt på grunn av manglende tilgang til bilder.

– Det har høyeste prioritet å få på plass det siste som gjenstår, slik at sykehusene igjen har stabile røntgensystemer. Det er noen følgefeil som skal rettes opp i, og disse skal vi så raskt som mulig få på plass, sier kommunikasjonsrådgiver i Helse Nord IKT, Kine Moxness Sandnes.

Konsekvenser for pasientbehandling og hvordan røntgenpasienter påvirkes, er det de ulike sykehusene i regionen som må svare på.