logo Helse Nord

Tørn-programmet

Oppgavedeling

Riktig oppgavedeling er et av tiltakene for å løse bemanningsutfordringene i Helse Nord. Tørn-programmet skal bidra til at dette arbeidet styrkes ytterligere.

Helt konkret er oppgavedeling en planlagt tilnærming til hvordan oppgaver skal løses og hvem som skal gjennomføre dem. 

Helse Nord vil fremme riktig oppgavedeling mellom ulike personellgrupper og trapper opp arbeidet. Gjort riktig kan ny oppgavedeling være en vinn-vinn-løsning for både pasienter og ansatte.

Vinn-vinn for pasienter og ansatte

Mange ansatte opplever at de ikke får brukt sin kompetanse i arbeidet, og at arbeidsgiver ofte ikke har full oversikt over medarbeidernes kompetanse. Andre igjen er tydelige på at de bruker mye tid på oppgaver som egentlig burde vært ivaretatt av andre.

For eksempel vil bedre utvikling og anvendelse av fagarbeidernes kompetanse redusere den opplevde sykepleiemangelen betydelig. Det vil imidlertid alltid være kravet til kompetanse og forsvarlighetskravet som avgjør hvem som skal ha ansvaret for ulike oppgaver.

Potensialet er stort. Gjort rett kan omfordeling av arbeidsoppgavene redusere bemanningsutfordringene, frigjøre tid til pasientrettet arbeid, styrke det tverrfaglige samarbeidet, skape mer rom for fagutvikling og vekst for alle grupper og bidra til økt arbeidsglede, motivasjon og rekruttering.

 

Det er gjennomført en omfattende kartlegging av initiativer innen oppgavedeling i perioden 2018-2024 i alle helseforetakene i regionen. Kartleggingen viser et bredt spekter av tiltak som allerede er i gang eller avsluttet, og det er innrapportert 80 prosjekter så langt. 

Prosjektene strekker seg fra oppgavedeling mellom legespesialister og sykepleiere, til ny praksis for å involvere helsesekretærer og helsefagarbeidere i mer spesialiserte oppgaver. 

Eksempler på tiltak er:

  • Oppgavedeling i akuttmottak fra sykepleier til helsefagarbeider

  • Etablering av sykepleiedrevne poliklinikker

  • Deling av oppgaver mellom ortoped og fysioterapeut.

Initiativene viser et klart fokus på å sikre bedre utnyttelse av personellressurser, noe som både bidrar til å frigjøre tid for spesialister og øke effektiviteten i pasientbehandlingen.    

Se flere eksempler på oppgavdeling i Helse Nord 

Hva skal Tørn-programmet gjøre?

Tørn-programmet i Helse Nord skal bidra til at dette arbeidet styrkes ytterligere, og jobber for å systematisere og etablere gode arenaer for å sikre at endringstiltak får ønsket effekt og at vi lærer på tvers av avdelinger og foretak. Blant annet gjennom å:

Effektiv oppgavedeling er avgjørende for å sikre god ressursutnyttelse og effektive arbeidsprosesser i helsetjenesten. Partssamarbeidet i Ventetidsløftet understreker viktigheten av at endret oppgavedeling opprettholder forsvarlighet, pasientsikkerhet og kvalitet i tjenestene. Det er derfor nødvendig at både tjenesteutøvende og ansvarshavende personell har tilstrekkelig opplæring og støtte for å overholde forsvarlighetskravene. 

Det arbeides nå med å utarbeide et felles regionalt rammeverk for oppgavedeling i Helse Nord.

Dette rammeverket bør legge til rette for tydelige retningslinjer for ansvarsfordeling og fleksibilitet for lokal tilpasning, noe som kan styrke en felles tilnærming til oppgavedeling på tvers av helseforetakene. 

 

Gjennom læringsnettverk kan helseforetakene jobbe systematisk med å videreutvikle og spre gode initiativ, med mål om å sikre at alle deler av organisasjonen drar nytte av disse erfaringene.

De første læringsnettverkene starter opp i november 2024. 

Les mer om læringsnettverkene her.

Ved helseforetakene pågår det allerede mye godt arbeid innenfor oppgavdeling. Her finner du en rekke gode eksempler.

 

 

 

 


 


 

 

 

Ved helseforetakene pågår det allerede mye godt arbeid på dette området. Her finner du en rekke gode eksempler.

Selv om Helse Nord har jobbet med oppgavedeling i alle år, har vi mye å gå på. Helse Nord forsterker og systematiserer nå arbeidet med oppgavedeling. Dette vil inngå i en større nasjonal satsning gjennom Tørn-programmet. 

Oppgavedeling krever kompetanseheving. Både praktisk og teoretisk: 

  • Nye prosedyrer
  • Opplæringspakker
  • Kompetanseplaner
  • Strukturer på et overordnet nivå
Sist oppdatert 31.10.2024