Har skaffet kuvøser for å transportere koronasmittede

Helse Nord har kjøpt inn kuvøser for trygt å kunne transportere alvorlig syke koronasmittede pasienter på vei, vann og i lufta.

Publisert 19.03.2020
Sist oppdatert 30.03.2020
Tekst
​Transport av veldig syke koronapasienter er utfordrende med tanke på smittevern. Derfor har Helse Nord nå gått til anskaffelse av tre EpiShuttle- kuvøser for å trygt kunne transportere også voksne pasienter.
- Dette er noe vi gjør for å forsterke beredskapen og kapasiteten vår med tanke på å kunne håndtere kritisk syke smittepasienter også i lufta. Vi er veldig glade for at disse kuvøsene nå er i bestilling, sier administrerende direktør i Helse Nord Cecilie Daae.
 I dag finnes det én slik kuvøse i Tromsø (UNN), og denne har allerede vært i bruk.
Norskprodusert
EpiShuttle er norskprodusert, og ble utviklet i forbindelse med ebolaepidemien.  Det er laget nye rutiner for smitterengjøring for raskest mulig klargjøring for nye koronapasienter, og kuvøsene kan transporteres i de fleste ambulansebiler og ambulansebåter.
Helse Nord RHF har bestilt tre nye EpiShuttles for strategisk plassering i regionen. Levering av disse er ennå uavklart.
Vil bruke ambulansehelikoptre
Smittekuvøsene er for store til å gå inn i ambulanseflyene, derfor legges det nå til rette for alternative måter å fly kuvøsepasienter på.

Ambulansehelikoptrene i Brønnøysund og Harstad (H145) er godkjent for transport med pasient i EpiShuttle. Den større helikoptertypen (AW139) som står i Tromsø og Ålesund, samt H145T2, kan fly disse kuvøsene, men helikoptrenes kabin er i trangeste laget for smitteteamet.
EpiShuttle er godkjent for bruk i SeaKing, og i tillegg er Forsvarets Bell-helikoptre også klarert for transport med Epishuttle. Bell stasjonert på Bardufoss er mest relevant for øyeblikket på grunn av nærheten til smitteteamet ved UNN Tromsø.

Beredskap koronavirus

Helse Nord RHF er i beredskap på grunn av utviklingen rundt utbruddet av det nye koronaviruset (coronaviruset).
Denne siden oppdateres fortløpende med informasjon til innbyggere, ansatte og media.
Koronavirus