Transport av veldig syke koronapasienter er utfordrende med tanke på smittevern. Derfor har Helse Nord nå gått til anskaffelse av tre EpiShuttle- kuvøser for å trygt kunne transportere også voksne pasienter.
- Dette er noe vi gjør for å forsterke beredskapen og kapasiteten vår med tanke på å kunne håndtere kritisk syke smittepasienter også i lufta. Vi er veldig glade for at disse kuvøsene nå er i bestilling, sier administrerende direktør i Helse Nord Cecilie Daae.
I dag finnes det én slik kuvøse i Tromsø (UNN), og denne har allerede vært i bruk.
Norskprodusert
EpiShuttle er norskprodusert, og ble utviklet i forbindelse med ebolaepidemien. Det er laget nye rutiner for smitterengjøring for raskest mulig klargjøring for nye koronapasienter, og kuvøsene kan transporteres i de fleste ambulansebiler og ambulansebåter.
Helse Nord RHF har bestilt tre nye EpiShuttles for strategisk plassering i regionen. Levering av disse er ennå uavklart.
Vil bruke ambulansehelikoptre
Smittekuvøsene er for store til å gå inn i ambulanseflyene, derfor legges det nå til rette for alternative måter å fly kuvøsepasienter på.
Ambulansehelikoptrene i Brønnøysund og Harstad (H145) er godkjent for transport med pasient i EpiShuttle. Den større helikoptertypen (AW139) som står i Tromsø og Ålesund, samt H145T2, kan fly disse kuvøsene, men helikoptrenes kabin er i trangeste laget for smitteteamet.
EpiShuttle er godkjent for bruk i SeaKing, og i tillegg er Forsvarets Bell-helikoptre også klarert for transport med Epishuttle. Bell stasjonert på Bardufoss er mest relevant for øyeblikket på grunn av nærheten til smitteteamet ved UNN Tromsø.