Digital dialog mellom pasient og behandler
Digital dialog er en av flere digitale pasienttjenester som skal gjøre forberedelser og oppfølging av pasienter enklere.

I dag kan pasienter som har fått time sende digital melding til sykehuset. Helsepersonell kan ikke starte dialog med pasienten, men må ta kontakt på telefon, brev, usikret e-post og SMS.
Digital dialog vil være enklere for pasienten, som slipper telefonkø. Det vil trolig også bli enklere for helsepersonell, som enkelt kan henvende seg til pasienten når det passer best, f.eks for å undersøke om pasienten fortsatt ønsker å stå på venteliste. Slik kan digital dialog understøtte ventetidsløftet.
Pasienter som har fått innvilget rett til helsehjelp får en helsekontakt. Pasienten får et varsel med kontaktinformasjon til den aktuelle enheten. Denne kontaktinformasjonen er pasientens helsekontakt. Andre helsetjenester, som fastlege, har allerede denne tjenesten.
Det er utviklet en sikker dialogløsning for pasienter som skal inn til utredning/behandling. Noen avdelinger har tatt denne løsningen i bruk. Tilbudet kan opprettes for alle enheter som ønsker det. Neste steg er fleksibel/forløpsbasert dialog der sykehusene kan gi innbygger dialogmulighet med utvalgte roller og personer i sykehuset i en gitt periode. Eksempler på dette er dialog til hjemmesykehuspasienter eller pasienter som har koordinator.