Digitale pasientskjema
Skjema brukes i kommunikasjon med pasienten. Det kan bidra til bedre flyt i pasientbehandlingen og bedre kvalitet på data innhentet fra pasient.

Pasientskjema er en del av pasientforløpet og kan benyttes før, under og etter behandling på sykehus. Skjema kan erstatte fysisk oppmøte på sykehus og sikre at pasienten kun møter opp på sykehuset når det er behov for det. Dette vil spare pasienter for lange, unødvendige reiser og frigi tid til andre pasienter.Samtidig kan kvaliteten i behandling opprettholdes og i noen tilfeller blir bedre.
UNN har gode erfaringer med oppfølging av pasienter med epilepsi, som under DIS' jubileumsmarkering ble presentert av Susanne Gaarden Ingebrigtsen. Ta kontakt om du ønsker tilgang til video av presentasjonen.
I Danmark brukes denne typen oppfølging innenfor mange områder. Vibeke Flytkjær presenterte dette under det samme jubileet. Ta kontakt om du ønsker tilgang til video av denne.
Målet er at pasienten skal finne alle skjema via Helsenorge uavhengig av hvilken skjemaløsning sykehuset bruker. Alle pasienter skal kunne besvare skjema digitalt, enten personlig eller gjennom fullmakt.
Helse Nord jobber med tre ulike måter å sende og få skjema fra pasient: Helsenorge skjemabygger, Checkware og DIPS pasientskjema.
Gevinster
Digitale pasient-skjema på Helsenorge gir gevinster både for pasienter og helsepersonell. Pasientene kan enkelt fylle ut skjema hjemme i forkant av konsultasjoner, noe som gir bedre forberedelse og økt involvering i egen behandling. For helsepersonell frigjøres tid til pasientnær oppfølging, samtidig som datakvaliteten styrkes ved at informasjonen overføres strukturert og uten manuelt merarbeid.
Prosjektet samarbeider med sykehusene og de andre helseregionene med å utvikle skjema slik at de i størst mulig grad er like og spare ressurser.
