Pasientens planer
Samhandlingstjenester som «Pasientens planer» vil sørge for at helsepersonell i ulike deler av helsetjenesten får nødvendig og relevant informasjon som bidrar til bedre og mer målrettet behandling basert på pasientens behov.

Helsetjenesten er avhengig av godt samarbeid og oppgavefordeling mellom spesialisthelsetjenesten, kommuner og andre helsetjenestetilbydere for å kunne yte best mulig helsehjelp. Pasientene må sikres helhetlige og sammenhengende tjenester av god kvalitet. Samhandlingstjenester som «Pasientens planer» vil sørge for at helsepersonell i ulike deler av helsetjenesten får nødvendig og relevant informasjon som bidrar til bedre og mer målrettet behandling basert på pasientens behov.
Prosjektet skal utvikle og innføre digitale tjenester for pasienter som understøtter bedre samhandling mellom helsetjenestenivå og gir positive gevinster for sykehusene. I 2026 skal helsepersonell i regionen kunne jobbe i team sammen med pasienten fra sitt eget fagsystem (f.eks Dips). Pasienter og brukere skal oppleve sammenhengende tjenester på tvers av sykehus og kommuner. Pasienter som trenger det, vil i større grad møte spesialisthelsetjenesten hjemme hos seg selv. Dette innebærer utvikling av ulike komponenter og tjenester som sammen blir en helhetlig tjeneste for pasienter og helsepersonell.
Helsedirektoratet, Norsk Helsenett SF (NHN) og Helse Nord RHF, sammen med sykehus og kommuner i Nord-Norge, har prøvd ut delte behandlings- og egenbehandlingsplaner. Prosjektet ble ledet av Helsedirektoratet og avsluttet 31.12.2023. De klart tydeligste tilbakemeldingene er at løsningen må være integrert med fagsystemene før den kan innføres i sektoren slik at informasjon bare registreres ett sted, og at ansvarsforholdene for hver enkelt del av planen må være avklart.
NHN er i ferd med å avvikle den løsningen som ble utviklet i kjernejournal. Dette gjør videre utvikling basert på utprøving umulig. DIS prosjektet ser nå på alternative måter å dele behandlingsplaner mellom sykehus,primærhelsetjenesten og pasient/pårørende.
Pasientens planer:
- Målet er bedre samhandling mellom helsetjenestenivåene, pasient og pårørende.
- Pasientene skal ha tilgang til og kan legge til informasjon i behandlingsplan via Helsenorge.
- Helse Nord og fire kommuner har pilotert en begrenset løsning via Kjernejournal utviklet av Norsk Helsenett (NHN), som delprosjekt av nasjonalt prosjekt ledet av Helsedirektoratet.
- Samarbeider med forskningsprosjekt «Dignity Care».
- Fremtidig løsning må integreres i fagsystemet slik at en unngår dobbel registrering.
- Det må tydeliggjøres hvem som har ansvar for oppfølging av pasienten.
- Framdrift påvirkes av nasjonal finansiering.