logo Helse Nord

Pasientens planer

Samhandlingstjenester som «Pasientens planer» vil sørge for at helsepersonell i ulike deler av helsetjenesten får nødvendig og relevant informasjon som bidrar til bedre og mer målrettet behandling basert på pasientens behov.

illustrasjon, byggeklosser med helserelaterte ikoner stables oppå hverandre av helsepersonell

Helsetjenesten er avhengig av godt samarbeid og oppgavefordeling mellom spesialisthelsetjenesten, kommuner og andre helsetjenestetilbydere for å kunne ytre best mulig helsehjelp. Pasientene må sikres helhetlige og sammenhengende tjenester av god kvalitet. Samhandlingstjenester som «Pasientens planer» vil sørge for at helsepersonell i ulike deler av helsetjenesten får nødvendig og relevant informasjon som bidrar til bedre og mer målrettet behandling basert på pasientens behov. 

Prosjektet skal utvikle og innføre digitale tjenester for pasienter som understøtter bedre samhandling mellom helsetjenestenivå og gir positive gevinster for sykehusene. I 2026 skal helsepersonell i regionen kunne jobbe i team sammen med pasienten fra sitt eget fagsystem (f.eks Dips). Pasienter og brukere skal oppleve sammenhengende tjenester på tvers av sykehus og kommuner. Pasienter som trenger det, vil i større grad møte spesialisthelsetjenesten hjemme hos seg selv. Dette innebærer utvikling av ulike komponenter og tjenester som sammen blir en helhetlig tjeneste for pasienter og helsepersonell. 

De to siste årene har Helsedirektoratet, Norsk Helsenett SF (NHN) og Helse Nord RHF, sammen med sykehus og kommuner i Nord-Norge, prøvd ut delte behandlings- og egenbehandlingsplaner Prosjektet ble ledet av Helsedirektoratet og avsluttet 31.12.2023. De klart tydeligste tilbakemeldingene er at løsningen må være integrert med fagsystemene før den kan innføres i sektoren slik at informasjon bare registreres ett sted, og at ansvarsforholdene for hver enkelt del av planen være avklart.  

NHN har funksjonaliteten i produksjon for de som deltok i utprøvingen og andre som vil se hva som ble utviklet i prosjektet. Det er ikke aktuelt å ta i bruk dagens funksjonalitet i stor skala, da dette kan føre til fare for liv og helse.  Helse Nord har dialog med NHN om behov for videreutvikling basert på erfaring i utprøving opp mot krav til funksjonaliteten. NHN har Pasientens planer som et område for videreutvikling med egen finansiering. Helse Nord undersøker behov blant helsepersonell.  

 

Pasientens planer: 

  • Målet er bedre samhandling mellom helsetjenestenivåene, pasient og pårørende gjennom delte behandlingsplaner. 
  • Pasientene skal ha tilgang til og kan legge til informasjon i behandlingsplan via Helsenorge. 
  • Helse Nord og fire kommuner har pilotert en begrenset løsning via Kjernejournal utviklet av Norsk Helsenett (NHN), som delprosjekt av nasjonalt prosjekt ledet av Helsedirektoratet.  
  • Samarbeider med forskningsprosjekt «Dignity Care». 
  • Fremtidig løsning må integreres i fagsystemet slik at en unngår dobbel registrering. 
  • Det må tydeliggjøres hvem som har ansvar for oppfølging av pasienten.   
  • Framdrift påvirkes av nasjonal finansiering.  
Sist oppdatert 09.12.2024