Fremtidens epikrise - økt kvalitet og ressursutnyttelse gjennom strukturering og gjenbruk av data
Hvordan sikre god samhandling mellom primær - og spesialisthelsetjenesten til det beste for pasienten?
Når man som pasient må tilbringe tid på sykehuset avsluttes oppholdet med en epikrise. Epikrisen forteller pasienten, fastlege, henviser og andre viktige bidragsytere om oppsummering av og videre plan etter et sykehusopphold og er et viktig dokument i forhold til god ivaretakelse av pasienten og pårørende. Men utarbeidelse av epikriser fører også med seg betydelig arbeidsmengde som gjøres hver dag i norske sykehus.
Klinikere har en relativt ensartet forståelse av hva som bør være beskrevet i en epikrise. Samtidig er det store sprik i hva som oppfattes som en god epikrise. I dag finnes det ingen standard for hva en epikrise skal inneholde. I tillegg er det ulik oppfatning hvilke ord og uttrykk man skal bruke. Dette gjør at kvaliteten på dagens epikrise vil variere ut fra skjønn, erfaring og tidspress.
Ved å utvikle en strukturert epikrise ønsker prosjektleder Eirik Hugaas Ofstad og resten av prosjektgruppen å bidra til bedre samhandling mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Prosjektet dreier seg om å strukturere og forbedre eksisterende epikriser i DIPS slik at arbeidet går raskere og mer presist. Økt kvalitet på innhold i epikrisen og bedre oversikt over pasientens helse mellom tjenestenivåene vil være et viktig bidrag til økt pasientsikkerhet. Epikrise med høy kvalitet og god struktur vil også kunne være et viktig virkemiddel for pasient/pårørende med tanke på forebygging og ivaretakelse av egen helse.
Prosjektleder: Eirik Hugaas Ofstad, Nordlandssykehuset
Kategori: Nye prosjekter