Endringer i utlevering av medisinsk forbruksmateriell fra 1. januar 2026
Fra 1. januar 2026 overtar de regionale helseforetakene ansvaret for finansiering og utlevering av medisinsk forbruksmateriell innen fire områder. Dette betyr at blåresepter ikke lenger vil være gyldige for disse produktene etter 31. desember 2025.

Illustrasjon: Adobe Stock, AI-generert bilde
Endringen gjelder for pasienter med behov for forbruksmateriell knyttet til:
- Blødersykdom
- Veksthormonbehandling
- Laryngektomi
- Nyretransplantasjon
Hva betyr dette for pasientene?
Fra 1. januar 2026:
- Får pasienten rekvisisjon fra sykehuslege, ikke resept fra fastlege.
- Henter pasienten ut materiell fra behandlingshjelpemiddelenheten ved sitt lokale sykehus, ikke apotek.
- Er det er ingen egenandel ved utlevering fra behandlingshjelpemiddelenheten.
Viktig før årsskiftet
Pasienter anbefales å hente ut nødvendig forbruksmateriell fra apoteket før 31. desember 2025. Da har de nok frem til neste kontroll på sykehuset, hvor de kan få rekvisisjon.
Hvis det er lenge til neste kontroll og pasienten risikerer å gå tom, må vedkommende kontakte egen sykehusavdeling.
Kontaktinformasjon til behandlingshjelpemidler i Helse Nord
Pasienter kan også søke opp aktuell enhet basert på postnummer på Behandlingshjelpemiddelenheter i Norge (behandlingshjelpemidler.no)
Formålet med endringen
Overføringen av finansieringsansvaret til de regionale helseforetakene er en del av arbeidet med å styrke spesialisthelsetjenestens ansvar for pasientbehandling og ressursforvaltning. Endringen skal bidra til bedre koordinering, mer målrettet bruk av behandlingshjelpemidler og likere praksis på tvers av regionene.