Kan kunstig intelligens (KI) lage gode arbeidsplaner?
Kan en KI-basert arbeidsplangenerator revolusjonere hverdagen i helseforetakene? Helse Nord har nylig testet dette – og resultatene er lovende!

Foto: Per-Christian Johansen, UNN
Det er to helseforetak i Helse Nord som deltar i den innovative piloten - Finnmarkssykehuset og UNN. Prosjektet har utforsket hvordan kunstig intelligens (KI) kan bidra til mer treffsikre arbeidsplaner som frigjør tid, reduserer ressursbruk og ivaretar både lovverk og ansattes ønsker.
Kan KI klare denne oppgaven?
Arbeidsplaner er viktige lederverktøy i helseforetakene, og ledere i Helse Nord utarbeider nye planer for sine enheter 2–5 ganger i året. Dette krever betydelige ressurser fra både ledere og støttepersonell som ofte må tas ut av klinisk drift. Arbeidsplanlegging er også en kompleks oppgave med mange faktorer som skal tas hensyn til, og det er vanskelig å se alle muligheter og alternativer manuelt. Derfor ønsket prosjektet å undersøke potensialet for KI som støtteverktøy.
Piloteringen ble gjennomført gjennom en tidsbegrenset FoU-avtale med en systemleverandør. Målet var ikke å teste én konkret løsning, men å undersøke hvordan ulike KI-verktøy kan møte spesialisthelsetjenestens behov, hva dette krever av oss som organisasjon, og hvilke krav vi bør stille ved en eventuell fremtidig anskaffelse.
Selv om det dukket opp tekniske utfordringer underveis, har erfaringene fra pilotprosjektet vært svært verdifulle.
– Vi har fått en klar forståelse av hvordan KI kan brukes praktisk, og ser store muligheter for mer effektiv og bærekraftig ressursbruk, sier Anne Lise Kjelkvik, prosjektleder for GODT-planlagt i Helse Nord.
– KI kan spare ressurser og tid
Tone Dagsvold, som har ledet arbeidet ved Finnmarkssykehuset, fremhever verdien av erfaringene:
– Å delta i utvikling og utprøving av KI-verktøyet har gitt oss unik innsikt i hva som fungerer og hva som bør forbedres. Vi ser allerede tydelig at KI kan spare ressurser og tid, og erfaringene har rustet oss godt til videre arbeid med flere potensielle leverandører.
– Selv om løsningen vi testet fortsatt har forbedringspotensial, har piloteringen gitt oss uvurderlig innsikt. Utfordringene har vært med på å tydeliggjøre våre reelle behov og forventninger til fremtidige løsninger.
Tord Augustinussen fra UNN understreker også viktigheten av gode bemanningsplaner:
– Gode bemanningsplaner har aldri vært viktigere, siden disse er fundamentet for arbeidet en turnusgenerator gjør.
Heli Järveläinen som har ledet arbeidet med pilotering fra prosjektet sin side understreker videre:
– Selv om løsningen vi testet fortsatt har forbedringspotensial, har piloteringen gitt oss uvurderlig innsikt. Utfordringene har vært med på å tydeliggjøre våre reelle behov og forventninger til fremtidige løsninger.
Neste steg er en markedsundersøkelse
Neste steg er allerede tatt gjennom beslutning om å gjennomføre en markedsundersøkelse, der dialog med leverandører og referansekunder starter like over sommeren blir viktig. Fremtidens arbeidstidsplanlegging kan bli både smartere og mer bærekraftig med hjelp av kunstig intelligens.
– Piloten har gitt oss verdifull innsikt i både behovene våre og hvilke hensyn vi må ta når kunstig intelligens skal støtte turnusplanleggingen. Jeg vil takke helseforetakene som deltok – deres innsats har vært avgjørende. Nå går vi inn i en markedsdialog som forhåpentligvis gir oss en god oversikt over hvilke løsninger som finnes, sier HR- og organisasjonsdirektør i Helse Nord RHF Anita Mentzoni-Einarsen.
Og hva tenker KI selv om å lage turnuser? Svaret var klart:
Jeg kan lage turnuser raskere enn du rekker å si 'arbeidsmiljøloven', men jeg trenger fortsatt gode innspill fra dere mennesker for å bli virkelig treffsikker