LISKART-prosjektet
Slik skal vi forbedre spesialistutdanningen for leger
Seks år etter innføring snakker vi fortsatt om «den nye spesialistutdanningen». Fredag 4. april skal Helse Nord presentere hvordan vi konkret jobber for å lage attraktive og gode utdanningsløp for leger i spesialisering i Helse Nord.

Foto: Kristina Slåtsve
– Handlingsplanen adresserer en rekke forbedringstiltak som skal bidra til en attraktiv og bedre spesialistutdanning for leger, uten alt for mye «plunder og heft», forteller prosjektleder for LISKART-prosjektet Trine Holmvåg.
Planen inneholder tiltak innenfor innsatsområdene; ledelse, læringsmiljø, kompetanseoppnåelse og administrativ støtte.
LISKART-prosjektet har gjennomført en omfattende kartlegging av spesialistutdanningen i Helse Nord for å identifisere forbedringsområder, og det er dette arbeidet som har resultert i en rykende fersk handlingsplan. I planen er det en rekke tiltak som skal bidra til attraktive og gode spesialiseringsløp for LIS (leger i spesialisering).

Tett regionalt samarbeid
I LISKART-prosjektet jobber helseforetakene tett sammen i hele regionen, med sykehusforetakene og Helse Nord RHF. Prosjektgruppen består av de utdanningskoordinerende overlegene og RHF-et.
– Her deler vi kompetanse, erfaringer og samarbeider om utviklingsarbeidet. Dette har ført til en felles forståelse for hvor «skoen trykker» i spesialistutdanningen - og behovene fremover. Det regionale samarbeidet blir mye bedre - og enklere – når vi har samme forståelse for utfordringene, sier Holmvåg.

– Utdanningen er svært viktig for at Helse Nord skal kunne ha tilstrekkelig med legespesialister som kan tilby spesialisthelsetjenester til den nordnorske befolkningen, sier hun.
– Hvorfor er det viktig å ha fokus på spesialistutdanningen?
Helse Nord er avhengig av legespesialister for å kunne tilby spesialisthelsetjenester. HR-direktør i Helse Nord RHF, Anita Mentzoni-Einarsen, kan fortelle at disse i all hovedsak rekrutteres ved at Helse Nord utdanner dem selv gjennom spesialistutdanningen.
– Utdanningen er svært viktig for at Helse Nord skal kunne ha tilstrekkelig med legespesialister som kan tilby spesialisthelsetjenester til den nordnorske befolkningen, sier hun.
Webinar for ledere, overleger, LIS, HR og andre 4. april
På et webinaret 4. april vil prosjektgruppen presentere hovedfunnene fra kartleggingen og fortelle hvordan Helse Nord i fellesskap skal gå fra å snakke om «den nye spesialistutdanningen», til å jobbe mer konkret med dette. Målgruppen for webinaret er ledere, overleger, LIS, HR-personell og andre nøkkelpersoner som jobber med spesialistutdanningen.
– Vi har avdekket at flere av disse nøkkelrollene mangler nødvendig kunnskap om spesialistutdanningen. Vi ønsker å bruke dette webinaret til å gi mer kunnskap og fortelle hvilke grep vi skal gjøre for å forbedre utdanningen, sier Holmvåg.
Webinaret er digitalt og du må melde deg på.
– Det er første gang vi gjennomfører webinar om spesialistutdanning, men vi vurderer allerede nå å gjennomføre flere. Hvis vi ser at tilbudet er populært, så kommer prosjektgruppen til å tilby flere webinarer fremover der vi legger til rette for ulike dypdykk og erfaringsutveksling på tvers av foretakene. Målet er å øke kunnskapen om spesialistutdanning, sier Holmvåg.
