Alta kommune er sertifisert for fullblodstransfusjon

Nå har også Alta en vandrende blodbank med sertisert personell som kan tappe og overføre blod til pasienter for å redde liv.

Publisert 12.10.2022
Sist oppdatert 04.11.2022
Bilde fra sertifisering i Alta

​​I juni ble Berlevåg den første kommunen i landet som ble sertifisert​ og godkjent som vandrende blodbank.

Nå er også Alta en del av den ekslusive lista.

Rundt 20 ansatte ved legevakt, ambulansepersonell og bioingeniører er nå i stand til å redde liv når det er behov for akutt blodoverføring.

I en artikkel i sykepleien.no​ sier sykepleier Solveig Maria Sivertsen at dette er særlig viktig å ha på plass med tanke på vintersesongen.

– Vi har 14 mil til Hammerfest hvor nærmeste sykehus ligger. Om vinteren er fjellovergangen Sennalandet ofte kolonnekjørt eller stengt. Uvær gjør at det noen ganger kan være vanskelig for fly å lande eller ta av her i Alta eller i Hammerfest. Dette nye verktøyet kan bidra til å redde liv.

Del av større pilotprosjekt

Dette er en del av prosjekt blodberedskap, som ledes av Helse Nord med støtte fra Haukeland Universitetssykehus, Forsvarets sanitet og blodbankene ved Finnmarkssykehuset og ved UNN i Tromsø.

Her kan du lese mer om prosjekt blodberedskap

Hovedmålet for pilotprosjektet er at lokalsykehus i Finnmark, Longyearbyen sykehus, pilotkommunene Alta, Vadsø, Berlevåg og Nordkapp, samt prehospital ambulansetjeneste gjennom utdanning og trening skal bli i stand til å starte tidlig balansert blodtransfusjon til pasienter med livstruende blødning.