logo Helse Nord

Pressemelding

Behov for forbedringer

Helse Nord RHF tar på alvor kritikken fra Statsforvalteren i Nordland om at vi ikke har lagt til rette for at pasienter med akutt hjerteinfarkt med høy risiko tilbys nødvendige tjenester innen forsvarlig tid, og for utydelige rutiner og manglende implementering av en felles forståelse av retningslinjer i foretakene. Arbeidet med å gjøre forbedringer er godt i gang, og viktige deler av det Statsforvalteren påpeker som kritikkverdig er allerede rettet på.

Helse Nord RHF
Publisert 04.12.2024
Sist oppdatert 27.12.2024
Leger jobber med pasient i operasjonssal med monitor i forgrunnen

Foto: Colourbox

- Ingenting veier tyngre for Helse Nord enn hensynet til pasientene og deres sikkerhet. Vi tar kritikken fra Statsforvalteren på alvor. Det svekker pasientsikkerheten når retningslinjer og beslutningslinjer er uklare. Vi har nylig besluttet nye retningslinjer for behandling av denne pasientgruppen. De er tydelige og i tråd med de europeiske retningslinjene som Norsk Cardiologisk Selskap har sluttet seg til. Fra nyttår vil vi også ha en bedre organisering av behandlingstilbudet, med klarere ansvarslinjer mellom fagmiljøer. Disse tiltakene skal sikre tjenester med rett kvalitet sier Marit Lind, administrerende direktør i Helse Nord RHF.

Marit Lind
Administrerende direktør i Helse Nord RHF, Marit Lind

Manglende implementering

En viktig del av kritikken fra Statsforvalteren handler om at rutinene helsepersonellet arbeidet etter i perioden tilsynet dekker, har vært uklare, at ulike helseforetak har hatt ulik forståelse, og «manglende implementering av en felles forståelse av retningslinjer i foretakene». Det pekes på at dette er noe ledelsen i Helse Nord RHF har vært kjent med gjennom flere år. Det er Helse Nord sitt ansvar å sikre at helsetjenestene planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres. Det er også Helse Nord sitt ansvar å sikre at foretakene kan løse sine lovpålagte plikter.

Tok tidlig tak

- Statsforvalteren peker på viktige forhold som er kritikkverdige. Jeg begynte som administrerende direktør i Helse Nord etter hendelsen som foranlediget tilsynet fra Statsforvalteren (en hendelse i 2022), og så tidlig et behov for å adressere utfordringene tilsynet nå beskriver. Siden har Helse Nord iverksatt flere tiltak for å rette opp i situasjonen, sier Lind.

Styret i Helse Nord vedtok i juni i år at invasiv kardiologi i Helse Nord skal være faglig, organisatorisk og administrativt samlet i ett senter, ved Universitetssykehuset i Nord-Norge HF. Senteret skal ha to driftssteder, et døgnkontinuerlig senter lokalisert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge HF (UNN), og et dagtilbud lokalisert ved Nordlandssykehuset HF. Vedtaket ble gjort basert på anbefalingene fra ekspertutvalget som evaluerte det invasive kardiologitilbudet i Helse Nord. En forutsetning for løsningen var en «velfungerende samarbeidsmodell hvor UNN har det overordnede faglige ansvaret for virksomheten også ved Nordlandssykehuset», slik ekspertutvalget formulerte det.

Det ble i styresaken i forkant av vedtaket pekt på at det over flere år har vært forsøkt å få etablert nødvendig ansvars- og oppgavedeling mellom helseforetakene, men at erfaringen så langt og tilbakemeldingene fra UNN og Nordlandssykehuset viser at det ikke har lyktes å skape en stabil og forutsigbar faglig samhandling.

- Statsforvalteren bekrefter dette utfordringsbildet. Vi ser avgjørelsen som en sterk påpekning av behovet for bedre struktur i tilbudet. Den vil være på plass fra nyttår. Forberedelsene er i god gang. Jeg har tillit til at ledere og fagmiljøer bidrar til en vellykket gjennomføring. Med en ny organisering, klare ansvarslinjer og tydelige retningslinjer legger Helse Nord til rette for rett behandling med rett kvalitet i behandlingen av akutte hjerteinfarkt i nord av, sier Marit Lind.

Statsforvalterens avgjørelse

Kritikken fra Statsforvalteren i Nordland kommer frem i avgjørelsen i et tilsyn som ble iverksatt etter at de mottok et varsel i mai 2024 på en hendelse fra mars 2022, Konklusjonen er:

«Helse Nord RHF har ikke lagt til rette for at pasienter i Nordland med behov for øyeblikkelig hjelp ved akutt hjerteinfarkt i form av STEMI eller NSTEMI med veldig høy risiko, tilbys nødvendige tjenester innen forsvarlig tid. Helse Nord RHF har ikke oppfylt sitt ansvar for tilrettelegging og styring av tjenestene innenfor foretakenes behandling av akutt hjerteinfarkt. Svikten ved Helse Nord RHF gjelder plikten til å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere tjenestene. Helse Nord RHF har heller ikke tilrettelagt for at helsepersonellet skulle kunne løse sine lovpålagte plikter.

Det foreligger brudd på spesialisthelsetjenesteloven §§ 2-1 a, 2-1 e, 2-2, 3-1 og 3-4 a, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.» 

 

Kontaktperson: Kim Hannisdal, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, telefon 477 505 23