På denne siden finner helsepersonell i kommune- og spesialisthelsetjenesten nyttig informasjon om digitale pasient- og samhandlingstjenester.
Er du pasient, finner du informasjon på helsenorge.no.
Ofte stilte spørsmål om min pasientjournal (for helsepersonell)
Informasjon om prosjektledelsen, arbeids- og styringsgruppa finner du her.
Tjenester under utvikling
- Digitale skjema
Å digitalisere flere av dagens papirbaserte skjema vil gi både en økonomisk og tidsbesparende gevinst.
- Digital dialog mellom pasient og behandler
Digital dialog er en av flere digitale pasienttjenester som skal gjøre forberedelser og oppfølging enklere.
- Pasientbrev på Helsenorge
1 av 3 nordmenn forstår ikke informasjonen som kommer fra helsetjenesten. Nå skal det bli enklere for pasienter å forstå informasjonen som sendes i brev fra sykehus.
Tjenester i drift
- Dialogmelding mellom primærhelsetjenesten og helseforetak
Trygg, digital meldingsutveksling mellom helseforetak og primærhelsetjenestene er nå gjeldende praksis i Helse Nord.
- Digitale skjema om journal
Du kan finne informasjon om de fleste dokumenter i din pasientjournal, også eldre dokumenter som du ikke har automatisk tilgang til. Ønsker du tilgang til disse eller har andre spørsmål om journalen, kan du fylle ut skjema på Helsenorge.
- Henvisning
Siden september 2016 kan pasientene se fremtidige og historiske henvisningsstatuser på helsenorge.no. Selve henvisningsteksten, altså henvisningsbrevet eller meldingen, er tilgjengelig i Pasientjournal.
Aktuelt
- 15. mai 2023Nå kommer brevene fra sykehusene i nord på Helsenorge
Nå starter sykehusene i Nord-Norge å sende innkallingsbrev via Helsenorge.
- 27. juni 2022Lytter til brukerne når nye tjenester utvikles
Brukernes behov er noe av det viktigste å ta hensyn til når nye digitale pasient- og samhandlingstjenester utvikles.
- 2. november 2021Et år med dokumentdeling – slik har det gått
I snart et år har dokumentdeling vært prøvd ut blant helsepersonell i Bodø kommune. Erfaringa viser at det både gir raskere tilgang til relevant informasjon, bedrer samhandlingen og øker pasientsikkerheten.