Gi tilbakemelding til sykehuset – enkelt og trygt

Er det noe som ikke stemmer med en faktura, en behandling du vil gi tilbakemelding på eller noe annet du vil kontakte sykehuset ditt om? Det kan du nå gjøre enkelt og sikkert via Helsenorge.

Kine Moxness Sandnes, Helse Nord IKT
Publisert 23.05.2024
Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon

Tidligere i år tok sykehusene i Nord-Norge i bruk tjenesten som gjør det enklere for innbyggerne i landsdelen å gi tilbakemelding til sitt sykehus. Tjenesten heter «tilbakemeldingsskjema» og er tilgjengelig når du har logget deg inn på Helsenorge. Her kan du for eksempel stille spørsmål eller gi en konkret tilbakemelding – ris eller ros – på behandling du selv har fått, eller noen du er pårørende for.

- Tidligere var det utfordrende å gi tilbakemeldinger til sykehuset, fordi man kanskje ikke helt visste hvordan man skulle gjøre det. Noen ringte direkte, noen sendte brev og noen sendte e-post og ingen av metodene var egentlig gode og sikre nok, forklarer Heidi Elisabeth Robertsen, konsulent i kvalitetsavdelingen ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN).

Nå er tilbakemeldingsskjema på plass. Med innsending via Helsenorge er du sikker på at sensitive opplysninger ikke kommer på avveie, og at riktig person mottar din henvendelse.

Forbedrer kvaliteten

Dersom du har en tilbakemelding til ditt sykehus, er det viktig at du sender inn denne digitalt.

- Det er viktig for sykehusene å få tilbakemeldinger for at vi skal kunne forbedre våre tjenester – i samarbeid med innbyggerne. Vår store drivkraft er å bli enda bedre på pasientbehandling. For å få til det, trenger vi tilbakemeldinger fra pasienter og pårørende, sier Terje Svendsen, kvalitetsleder på Nordlandssykehuset.

Siden sykehusene i nord åpnet for slike digitale tilbakemeldinger via Helsenorge, har det kommet inn en rekke henvendelser om alt fra svar og klage på henvisning til tilbakemeldinger på behandlinger og avdelinger. Alle tilbakemeldinger havner hos hvert enkelt sykehus sitt postmottak, som videresender henvendelsene til de ansatte på sykehuset som skal følge opp saken.

Sikker løsning

Det er viktig å aldri sende sensitive opplysninger i en e-post. Det betyr at du ikke bør sende for eksempel detaljer om egen helse, personnummer eller lignende info på e-post. Det er derimot trygt å gjøre dette via løsninga på Helsenorge. Det er ikke mulig å sende anonym tilbakemelding på denne måten.

- Mange er ikke klare over at e-post ikke er en trygg måte for å sende fra seg informasjon. Når du bruker tilbakemeldingsfunksjonen på Helsenorge, kan du være sikker på at det er trygt, sier Robertsen i UNN.

Grafisk brukergrensesnitt
Du kan gi ulike typer tilbakemeldinger til sykehuset, både ris og ros.