Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Pasientens prøvesvar

Pasienter og helsepersonell skal få rask, sikker og digital tilgang til prøvesvar. Det vil gi innbyggerne enklere tilgang til egne prøvesvar fra både laboratorium og røntgen. I tillegg kan det bidra til raskere diagnostisering og bedre kvalitet på helsetjenestene.

Ikon

Stadig flere offentlige tjenester tilbys digitalt, og pasienter uttrykker tilfredshet med å kunne lese journaldokumenter digitalt. Tilgang til prøvesvar er nå en av de mest etterspurte tjenestene.  

For å møte dette behovet har Helse- og omsorgsdepartementet gitt helsesektoren i oppdrag å etablere tjenesten «pasientens prøvesvar». Tjenesten skal gi både pasienter og helsepersonell digital tilgang til laboratorie- og røntgensvar. Prosjektet er etnasjonalt prosjekt ledet av Norsk Helsenett SF, og rapporterer til Nasjonal e-helseportefølje. Helse Nord deltar i prosjektet og er organisert som en del av DIS-paraplyen – digitale pasient- og samhandlingstjenester. Prosjektgruppen er etablert med Haldis Andersen som prosjektleder, ogHF-ene har pekt ut innføringsansvarlige.  

 

Kan få svarene raskere 

I dag får pasienter tilgang til prøvesvar ved legebesøk, via telefon, per post eller gjennom digitale løsninger fra private og/elle regionale helseaktører. Med den nasjonale løsningen “Pasientens prøvesvar” vil innbyggere få tilgang til alle sine prøvesvar fra offentlig og privat helse- og omsorgstjeneste direkte på Helsenorge.  

Prøvesvarene skal gjøres tilgjengelig så raskt som mulig. Samtidig åpnes det for at visning kan utsettes, dersom det vurderes som nødvendig. Pasientene vil også få mulighet til å sperre egne prøvesvar, slik at de ikke deles med helsepersonell. 

Mange fordeler 

Pasientens prøvesvar på Helsenorge gir en rekke gevinster: 

  • Færre uønskede hendelser som skyldes manglende tilgang til prøvesvar  
  • Styrket personvern og informasjonssikkerhet gjennom en felles personvernstjeneste, hvor innbygger selv kan sette  reservasjoner for alle nasjonale helseregistre  
  • Spart tid for helsepersonell ved at de kan lese prøvesvar i Pasientens prøvesvar i stedet for å bestille nye undersøkelser, og ikke trenger sende kopi av svarrapporten til de som trenger det. 
  • Pasienter (innbyggere) kan få økt tillit til helse- og omsorgstjenesten når de møter helsepersonell som har god oversikt over alle prøvesvar. Pasienter slipper å gjenta informasjon som allerede finnes. 
  • Forbedret behandlingskvalitet ved at informasjonsgrunnlaget for beslutninger om behandling blir bedre, og at beslutninger i visse tilfeller kan treffes på et tidligere tidspunkt.  
  • Bedre styringsinformasjon, grunnlag for erfaringsdeling og kvalitetsforbedring i kommunal helse- og omsorgstjeneste, forskning, innovasjon og sekundærbruk generelt. 
  • Unngåtte kostnader til unødvendige undersøkelser. 
  • Tid spart for innbygger og helsetjeneste når innbygger selv kan hente frem prøvesvar på Helsenorge.no  
  • Pasient blir mer aktiv i egen helsehjelp  

Pasientens prøvesvar startet utprøving i Helse Nord 4. juni 2025, med prøvesvar for røntgen, ved ett legekontor (Mørkved legekontor i Bodø). Ut 2025 skal flere prøvesvar fra blant annet laboratorietjenester bli en del av utprøvingen. Sykehusene vil bli en del av løsningen i siste halvdel av 2026.  

Sist oppdatert 29.09.2025