Pasientens prøvesvar
Pasienter og helsepersonell skal få rask, sikker og digital tilgang til prøvesvar. Det vil gi innbyggerne enklere tilgang til egne prøvesvar fra både laboratorium og røntgen. I tillegg kan det bidra til raskere diagnostisering og bedre kvalitet på helsetjenestene.
Flere og flere offentlige tjenester tilbys digitalt. Pasienter rapporterer at de er tilfredse med å kunne lese journaldokumenter digitalt, og nå er tilgang til prøvesvar en av de mest etterspurte tjenestene.
Helse- og omsorgsdepartementet har gitt i oppdrag å etablere tjenesten «pasientens prøvesvar», som vil gi pasienter og helsepersonell digital tilgang til prøvesvar fra laboratorium og røntgen.
Kan få svarene raskere
I dag kan pasienter få tilgang til sine prøvesvar fra helse- og omsorgstjenesten ved legebesøk, på telefon, per post eller via digitale løsninger og applikasjoner fra private og/eller regionale helseaktører. Med Pasientens prøvesvar som en nasjonal løsning, vil innbyggere få tilgang til alle sine prøvesvar fra offentlig og privat helse- og omsorgstjeneste i Helsenorge.
I utgangspunktet skal prøvesvarene være tilgjengelig så raskt som mulig, men det er mulig å nekte og utsette visning for pasienten.
Pasienten skal også kunne legge inn sperring, slik at bestemt helsepersonell ikke har tilgang til vedkommendes prøvesvar.
Mange fordeler
Det er mange fordeler med å innføre pasientens prøvesvar som en tjeneste i Helsenorge:
- Færre uønskede hendelser i helse- og omsorgstjenesten hvor årsaken er manglende tilgang til prøvesvar
- Bedre personvern og informasjonssikkerhet ved at det etableres en felles personvernstjeneste hvor innbygger kan sette egne reservasjoner for alle nasjonale helseregistre
- Spart tid for helsepersonell ved at de kan lese prøvesvar i Pasientens prøvesvar i stedet for å bestille nye undersøkelser, og ved å slippe å ettersende manglende kopier av svarrapporten
- Bedre innbyggeropplevelse og økt tillit til helse- og omsorgstjenesten ved at de møter helsepersonell med god oversikt over alle prøvesvar, og ved at pasienter slipper å gjenta informasjon som allerede finnes
- Forbedret behandlingskvalitet ved at informasjonsgrunnlaget for beslutninger om behandling blir bedre, og at beslutninger i visse tilfeller kan treffes på et tidligere tidspunkt.
- Bedre styringsinformasjon, grunnlag for erfaringsdeling og kvalitetsforbedring i kommunal helse- og omsorgstjeneste, forskning, innovasjon og sekundærbruk generelt
- Unngåtte kostnader til unødvendige undersøkelser
- Tid spart for både innbygger og helsetjeneste når innbygger selv kan hente frem prøvesvar på Helsenorge.no
- Pasient blir mer aktiv i egen helsehjelp
Pasientens prøvesvar starter innføring i Helse Nord i første kvartal 2025.