– Lærerike møter med ansatte på Helgeland

Toppledelsen i Helse Nord har mandag til onsdag denne uken gjennomført en rundreise på Helgeland.

Skjalg Fjellheim, Helse Nord RHF
Publisert 06.06.2024
Marit Lind og Ola Jøsendal besøker Helgelandssykehuset
GODT MOTTATT: Marit Lind og Ola Jøsendal besøkte denne uken Helgelandssykehuset

Det ble dessuten invitert til, og gjennomført møter og intervjuer med lokal presse, på samtlige steder.

De to topplederne i Helse Nord sier de har latt seg imponere over møtene med dedikerte fagfolk med mye kunnskap og engasjement.

– Vi har blitt veldig godt mottatt alle stedene vi har vært. Vi har fått et godt innblikk i hvordan Helgelandssykehuset driver i dag, og hvordan de har fordelt funksjoner mellom de ulike driftsstedene i dag, sier Marit Lind.

– Vi har blitt møtt med entusiastiske og faglige engasjerte ansatte på alle de fire stedene, legger hun til.

Helgelandssykehuset kommet langt

Viseadministrerende direktør i Helse Nord RHF, Ola Jøsendal, sier at de nå har fått sett sykehusene, blitt fortalt hvordan de driver virksomheten, samhandling med kommunehelsetjenesten, og hvordan det arbeides med rekruttering. Han legger vekt på at Helse Nord i tillegg har fått presentert mange spennende utviklings- og innovasjonsarbeider som allerede er gjennomført, eller pågår i dag.

– Her er Helgelandssykehuset kommet langt, og er på viktige områder ledende i det nordnorske helsefellesskapet, både innenfor somatikk og psykisk helse, sier Ola Jøsendal.

– Lærerikt, nyttig og hyggelig

– Vi skulle svært gjerne hatt mer tid og mulighet til å være mer ute i foretakene våre og truffet de ansatte. Det er alltid lærerikt, nyttig og hyggelig, sier Marit Lind.

I styremøtet den 19.juni i Bodø, vil Helse Nord fremme en ny sak om strukturen på Helgeland.

Se bilder fra besøket