Hva gjøres for å redusere ventetidene ved sykehusene i Helse Nord både på kort og lang sikt?
Etablering av tverrfaglig arbeidsgruppe i Helse Nord RHF som følger opp utvikling, tiltak og rapportering av ventetider/ventelister
Ukentlig oppfølging av ventende pasienter og særlig pasienter som har ventet lenge og rapportering av tilhørende tiltak
Generelt arbeid med kvalitetskontroll av ventelister, både ved bruk av merkantile ressurser og digitale verktøy (eks. Nora Nord)
Utvikling av regional rapport for løpende kvalitetskontroll av ventelister - arbeidsverktøy for sykehusene.
Løpende dialogmøter med to klinikker i UNN og Nordlandssykehuset med de største utfordringene – innenfor fagområdene ØNH, Ortopedi, øye og psykisk helsevern voksne
Utvidet kjøp av private helsetjenesterinnenfor fagområder med stort behov Kartlegge tiltak som allerede er igangsatt i helseforetak/sykehus
Videreutvikle regional oversikt over utfordringer og kapasitet i regionen. Målet er å legge til rette for å utnytte kapasitet på tvers
Identifisere truende fristbrudd og etablere tiltak
Etablere langsiktige løsninger for kontinuerlig ajourhold av ventelister
Etablering av læringsnettverk for erfaringsutveksling og gjenbruk av gode prosesser
Oppfølging av virksomhetsdata
Forsøk på nye arbeids- og organisasjonsformer, for å sørge for at vi har rett kompetanse på rett sted til rett tid. (Tørn-programmet)
Bedre utnyttelse/informasjon om eksisterende avtaler med private leverandører, eventuelt utvidelse av gjeldende avtaler og/eller nye anskaffelser innenfor områder med stort behov
Vurdere å øke kapasiteten i avtalespesialistordningen innenfor områder med stort behov, nye hjemler