logo Helse Nord

Tiltakene våre

Hva gjøres for å redusere ventetidene ved sykehusene i Helse Nord både på kort og lang sikt?

  • Etablering av tverrfaglig arbeidsgruppe i Helse Nord RHF som følger opp utvikling, tiltak og rapportering av ventetider/ventelister

  • Ukentlig oppfølging av ventende pasienter og særlig pasienter som har ventet lenge og rapportering av tilhørende tiltak

  • Generelt arbeid med kvalitetskontroll av ventelister, både ved bruk av merkantile ressurser og digitale verktøy (eks. Nora Nord)

  • Utvikling av regional rapport for løpende kvalitetskontroll av ventelister - arbeidsverktøy for sykehusene.

  • Løpende dialogmøter med to klinikker i UNN og Nordlandssykehuset med de største utfordringene – innenfor fagområdene ØNH, Ortopedi, øye og psykisk helsevern voksne

  • Utvidet kjøp av private helsetjenesterinnenfor fagområder med stort behov
    Kartlegge tiltak som allerede er igangsatt i helseforetak/sykehus

  • Videreutvikle regional oversikt over utfordringer og kapasitet i regionen. Målet er å legge til rette for å utnytte kapasitet på tvers

  • Identifisere truende fristbrudd og etablere tiltak 

  • Etablere langsiktige løsninger for kontinuerlig ajourhold av ventelister​

  • Etablering av læringsnettverk for erfaringsutveksling og gjenbruk av gode prosesser​

  • Oppfølging av virksomhetsdata

  • Forsøk på nye arbeids- og organisasjonsformer, for å sørge for at vi har rett kompetanse på rett sted til rett tid. (Tørn-programmet)

  • Bedre utnyttelse/informasjon om eksisterende avtaler med private leverandører, eventuelt utvidelse av gjeldende avtaler og/eller nye anskaffelser innenfor områder med stort behov ​

  • Vurdere å øke kapasiteten i avtalespesialistordningen innenfor områder med stort behov, nye hjemler

Aktuelt om ventetider i Helse Nord

    Sist oppdatert 04.10.2024