Spørsmål og svar om dialogmeldinger mellom helseforetak i Helse Nord og primærhelsetjenestene i kommunene
Dialogmeldinger er et verktøy for koordinering og samordning i et pasientforløp. Dialogmeldingene går fra journal til journal. Dialogmeldingene kan ivareta behov for kommunikasjon ved oppfølging av pasienter når pasienten ikke er innlagt og ved spørsmål rundt epikrise og henvisning.
![Colourbox.com](/49a14a/contentassets/f932d619cc6f415f9c23b0aa4dd48ec1/colourbox25578031.jpg?format=webp&width=900&height=600&quality=80)
Hensikten med dialogmeldinger er å erstatte telefoner og unngå at henvisning og epikrise brukes til andre formål.
Journalsystemer for laboratorie- og røntgenundersøkelser, kan foreløpig ikke sende eller motta dialogmeldinger.
Prosjektet digitale pasienttjenester i nord skal gi pasienter digital tilgang til informasjon og sikker digital kommunikasjon med sykehus og øvrig helsetjeneste.
![Illustrasjonsbilde](/49a0b1/contentassets/f932d619cc6f415f9c23b0aa4dd48ec1/logg-pa-din-egen-helse-person-stor.png?format=webp&width=900&height=600&quality=80)
Sist oppdatert 02.03.2023