Helse Nords pasientsikkerhetskonferanse

Ann er årets kollega

Hun har i flere år sørget for at de usynlige hjulene i avdelingen har gått rundt. Nå er helsesekretæren ved gyn/fødeenheten på Hammerfest sykehus kåret til Årets kollega i Helse Nord.

Malene Nicolaysen, kommunikasjonsrådgiver Finnmarkssykehuset
Publisert 14.02.2024
Sist oppdatert 15.02.2024
En person som holder et innrammet bilde
Ann Kristin Lorentsen er Årets kollega 2023! Foto: Malene Nicolaysen, Finnmarkssykehuset.

I år er det sjette gang prisen for årets kollega i Helse Nord deles ut. Målet med prisen er å gi oppmerksomhet til de som bidrar ekstra mye for miljøet på arbeidsplassen – de som gir det lille ekstra til de rundt seg. For som vi vet er et godt arbeidsmiljø viktig for pasientsikkerheten.

I år kom det snaut 30 nominasjoner til Årets kollega, og det er ingen tvil om at det finnes mange gode kolleger ute i helseforetakene våre. Fra Svalbard i nord til Helgeland i sør, og på kryss og tvers blant de 19 000 ansatte i regionen.

Vinneren av utmerkelsen Årets kollega 2023 ble offentliggjort på Helse Nords pasientsikkerhetskonferanse​ som ble arrangert digitalt 14. februar 2024.

Juryen har bestått av representanter fra alle sykehusforetakene i Helse Nord, samt en representant fra brukerutvalget.

Overrasket under øvelse

Hver mandag arranger føden på Hammerfest sykehus mandagstreninger. Ann Kristin Lorentsen stilte som vanlig opp som markør og scenarioet den 7. februar var en fødsel hvor barnet blir akutt syk. Ann spilte rollen som fødende mor og ble svært overrasket da klinikksjefen kom inn i det barnet var ute.

– Her kommer han tenkte jeg, jeg som akkurat hadde født. Det var utrolig stas å vinne, jeg ble veldig overrasket, sier Ann.

Ann har jobbet på Hammerfest sykehus siden 2006, og har vært fast helsesekretær på gøde/gyn. Her tar hun telefoner fra pasienter, setter opp timer, beroliger pasienter som kanskje gruer seg og strekker seg langt for at pasientene skal få et så godt opphold som mulig. I tillegg passer hun på at det kodes riktig, og hun er strategisk plassert midt i avdelingen.

En person i en sykehusseng
Ann ble overrasket under simulering.

– Ann er en viktig kollega for oss alle, og måten hun bidrar både for at pasientene skal ha det bra hos oss men også med sitt humør på arbeidsplassen er uvurderlig. Vi er svært stolte av Ann, og dette er en velfortjent pris, sier klinikksjef Jørgen Nilsen.

Limet i avdelingen

Det er mangeårig kollega og overlege ved gynekologisk avdeling Ingrid Petrikke Olsen som har nominert Ann. Hun skriver blant annet følgende:

«Det som gjør Ann Kristin helt unik er humoren hun hver eneste dag bidrar med, i tillegg til sin ellers solide og samvittighetsfulle arbeidsinnsats. Nesten daglig kan det høres spontane latterbrøl fordi hun har avlevert en treffende replikk, fortalt en selvkomponert vits eller gjort noen ablegøyer med utgangspunkt i seg selv».

Årets jury berømmer nettopp hvordan årets kollega ser sine kollegaer, og møter dem med humor og støtte. Ann byr på seg selv og bidrar til et godt arbeidsmiljø.

En person som ser på en stor skjerm
HR-direktør Anita Mentzoni-Einarsen under utdelingen av Årets kollega, her blir årets kollega overrasket.

– Gratulerer så mye Ann Kristin Lorentsen, helsesekretær ved Finnmarkssykehuset Hammerfest. Helsesekretæren er ei faggruppe som ofte blir beskrevet som «limet» i organisasjonen, de er ofte de første som møter pasienten og er sykehusets ansikts utad, sier Helse Nords HR-direktør Anita Mentzoni-Einarsen.

Helse Nords pasientsikkerhetskonferanse 2024