logo Helse Nord

Digitale innbygger- og samhandlingstjenester i ny fase:

Utvikler flere tjenester for pasienter og helsepersonell i nord

Økt bruk av digitale konsultasjoner og kontakter kan løse noen av utfordringene ved sykehusene i Nord-Norge.

Kine Moxness Sandnes, senior kommunikasjonsrådgiver, Helse Nord IKT
Publisert 19.09.2024
Sist oppdatert 24.09.2024
AI-generert bilde av hånd som holder en skjerm, som det svever ulike helse-relaterte symboler over

Sykehusene i regionen er i en svært krevende økonomisk situasjon. Det er behov for tiltak som gir pasientene et minst like godt tilbud som i dag, samtidig som foretakene må spare penger. Et tiltak som effektiviserer og gir gevinster for spesialisthelsetjenesten er økt bruk av digitale konsultasjoner. Et annet grep er digital kommunikasjon med pasienten om behov for oppfølging. 

Det er slike tiltak det regionale prosjektet «Digitale innbygger- og samhandlingstjenester i nord» (DIS) jobber med. Prosjektet utvikler løsninger for sammenhengende pasientforløp på tvers av helsetjenesten og bedre og mer effektive pasientforløp i sykehusene.  

«Alle» ønsker flere digitale tjenester 

Pasienter, pårørende og helsepersonell har gjentatte ganger etterlyst tilbud om digitale konsultasjoner og pasientoppfølging (kontroller) basert på pasientens behov.  

Noen tjenester finnes allerede, andre må videreutvikles og forbedres. I Helse Nord fungerer det slik at mindre endringer gjøres av de som forvalter tjenestene i Helse Nord , mens DIS-prosjektet har ansvar for større endringer og nyutvikling.  

Konsultasjoner basert på pasientens behov  

I dag er 15% av polikliniske konsultasjoner i regionen digitale, altså via video eller telefon. Det er behandler som vurderer om konsultasjonen skal være fysisk eller via video / telefon. Selv om pasienten kan foreslå alternativ til fysisk oppmøte med melding fra Helsenorge (eller telefon), kvier mange seg for å «ta styringa» og antar at behandler vet best. Det samme er antakelig tilfelle når det gjelder å be om utsettelse eller avlysing av tildelt time. Ofte møter pasienten opp som innkalt, selv om pasienten ikke synes det er behov for kontroll. 

Tildeling av digitale timer (kontroller) kan føre til en høyere andel digitale konsultasjoner og gevinster for foretaket. Pasienten må enkelt kunne be om å endre konsultasjon fra digital til fysisk og omvendt. Pasienten har rett til fysisk konsultasjon. Sykehuset må ha oversikt over hva pasienten ønsker.  

 

Har fått til mye 

Helse Nord har jobbet lenge for bedre løsninger for pasienter og helsepersonell. DIS-prosjektet fortsetter nå i det vi kaller fase 3, der følgende skal tas fatt på: 

Digitale skjema 

Digitale skjema er i bruk i Helse Nord. Enkelte enheter i Helse Nord bruker skjema for å avklare om og hvor ofte pasienten trenger kontroll og om timen kan gjennomføres digitalt. Erfaringene fra oppfølging av epilepsipasienter ved UNN er svært gode. Flere klinikker ønsker også å ta i bruk denne formen for vurdering av pasienter før innkalling (triagering). 

Booke time selv 

Helse Vest og Helse Sør-Øst jobber sammen med DIPS for en bedre løsning for timeavtaler der pasient kan velge eller endre time selv på Helsenorge. Prosjektet vil planlegge innføring av dette i Helse Nord så snart det er gitt klarsignal for å ta funksjonaliteten i bruk.   

Pasientens journaldokumenter

Helse Nord jobber sammen med de andre regionene med å gi behandlere tilgang til pasientinformasjon fra andre behandlere slik at pasienten får raskere og bedre helsehjelp. Erfaringer fra utprøving har vist at tjenesten er nyttig og øker pasientsikkerheten. Nå skal flere behandlere få tilgang til tjenesten gjennom nasjonale mekanismer for tilgangsstyring, tillitsrammeverket. Helse Nord planlegger å ta dette i bruk i løpet av 2024.  

Pasientens prøvesvar 

Helse Nord jobber sammen med de andre regionale helseforetakene for å utvikle tjenesten pasientens prøvesvar. Målet er at pasienter og helsepersonell skal få rask, sikker og digital tilgang til prøvesvar. Pasientens prøvesvar er et nasjonalt prosjekt ledet av Norsk Helsenett SF, og prosjektet er organisert som en del av DIS-paraplyen. Forventet oppstart av pasientens prøvesvar er første halvdel av 2025.   

Digital hjemmeoppfølging 

DIS-prosjektet skal utvikle og understøtte digitale tjenester for bedre og mer sammenhengende pasientforløp, som for eksempel digital hjemmeoppfølging. DIS-prosjektet skal sikre at Helse Nord har etablerte regionale rammebetingelser og forutsetninger for enhetlig og koordinert utvikling av DHO i regionene for pasientforløp.

Digitalt førstevalg 

Digitale timer og skjema er tilgjengelig i Helse Nord, men er ikke utnyttet fullt ut. Deler av dagens praksis for pasientbehandling og oppfølging kan gjøres bedre og mer effektiv for påasient og sykehus. Digitalt førstevalg bør vurderes i klinikkene.   

Gevinster 

DIS-prosjektet skal jobbe med gevinster og oppfølging av disse, for å vurdere om de digitale løsningene som utvikles oppnår ønsket effekt i klinikkene. Prosjektet skal bistå klinikkene i arbeidet med gevinster og utvikle gevinstrealiseringsplaner for alle kommende DIS-tjenester.