Ny runde med allmøter

Administrerende direktør i Helse Nord, Marit Lind, har invitert til ny runde med allmøter med alle ansatte i helseforetakene i Helse Nord.

Hanne Risa, kommunikasjonsrådgiver Helse Nord RHF
Publisert 03.11.2023
Marit Lind
Marit Lind under allmøtet ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

Universitetssykehuset Nord-Norge var først ut mandag 30. oktober. Mange hadde funnet veien til auditoriet i Breivika, mens om lag 500 deltok digitalt.

Marit Lind innledet allmøtet med en presentasjon om utredningsarbeidet som pågår.

– Jeg må understreke at vi er midt i utredningsarbeidet og at ingen beslutninger er tatt, sa Marit Lind.

Hun fortsatte med å fortelle om bakgrunnen for oppdraget, konsekvenser om vi ikke gjør noe, arbeid mot myndigheter for bedre rammebetingelser, hvordan prosessen er og hva som skjer fremover.

Hele presentasjonen finner du her.

– Må styrke universitets- og regionssykehuset

Anita Schumacher, administrerende direktør ved UNN vektla i sitt innlegg at UNN må få hjelp til å styrkes som et universitets- og regionssykehus.

– Det er mange eksempler på at vi ikke har de ressursene som trengs for å løse alle oppgavene som vi har. Prosessen i Helse Nord må bidra til å styrke UNN, samt få i gang prosjekter som er satt på vent, sa UNN-direktøren.

En gruppe mennesker som står foran en projektorskjerm
Marit Lind, Anita Schumacher og Hilde Pettersen

– Lytt til fagfolka

Foretakstillitsvalgt for overlegeforeningen i Universitetssykehuset Nord-Norge, Karina Olsen, holdt innlegg med perspektiver fra de tillitsvalgte.

– Mitt hovedbudskap til deg Marit Lind og Helse Nords styre, er at legegruppa venter i spenning og håper inderlig at dere klarer å ta beslutninger om denne prosessen ut fra deres faglige vurderinger og beste skjønn, sa Olsen.

Hun oppfordret Lind til å lytte til innspill fra alle delene av fagmiljøene i regionen.

– Dette er viktig for å klare å bygge en god og robust spesialisthelsetjeneste, som skal gi likeverdige tilbud til hele befolkninga her i Nord.  Vi håper at dere klarer å ta beslutninger på dette grunnlaget og ikke på grunnlag av mediastormer som bruker alle virkemidler for å få sine særlige interesser igjennom. Vi håper inderlig at dere ikke lar beslutningene styres av disse forhold, understreket Olsen.

Brukerne representert

Også brukerne deltok under allmøtet.

– Det er viktig med brukerperspektiv i alle ledd av prosessen. Vi brukere ser behovet for forandring og vil bidra med vårt arbeid og deltakelse, sa Terje Olsen, leder i brukerutvalget til UNN.

Helena Andersen fra Ungdomsrådet ved UNN sa i sitt innlegg at ungdommene hadde laget en liste med 10 punkter om hva som er viktigst for dem. Både store ting og rent praktiske og konkrete ting.

En mann som står foran en tavle
Helena Andersen fra Ungdomsrådet ved UNN.

– Best er viktigst når noe er alvorlig eller skal skje sjeldent. Nært er viktigst når noe skal skje ofte. Jo oftere behandlingen skal skje, jo viktigere er det at det kan gjøres lokalt eller digitalt, sa Andersen og la til:

– Når vi reiser til kontroller, må flest mulig ting ordnes samtidig. Alle undersøkelser, bilder, prøver og avtaler må kunne løses på samme opphold. Samarbeid mellom avdelinger, og mellom somatikk og psykiatri, må bli mye bedre og mer effektiv. Det må dessuten være mulig å kjøpe ordentlig mat, ikke bare sjokolade fra maskina, understreket representanten fra ungdomsrådet.

Takk for alle innspill

– Jeg tar med meg alle innspill som kommer og tar dem med oss inn i arbeidet vårt, understreket Marit Lind da hun avsluttet møtet.

Anita Schumacher benyttet anledningen til å si følgende:

– Vi har mye å være stolte av i UNN! Det foregår utrolig mye bra i UNN, men vi trenger drahjelp for å bli den motoren som det forventes at vi skal være, poengterte hun.

Marit Lind holdt denne uken også allmøte for alle de ansatte i Sykehusapotek Nord. I ukene fremover blir det møter med de ansatte i Nordlandssykehuset, Finnmarkssykehuset, Helgelandssykehuset og Helse Nord IKT.

Endring og omstilling i Helse Nord

Vi kan ikke lenger drive spesialisthelsetjenesten i Nord-Norge på samme måte som nå. Les hvorfor og få en oversikt over pågående endringsarbeid.
Helse Nords endrings- og omstillingsarbeid
Kvinne holder hånden til person som sitter. Illustrasjonsfoto: Colourbox